Leidinggevende / zelfontwikkeling
Stel jij jezelf wel eens de volgende vragen:
- Doe ik de dingen die ik wil doen?
- Doe ik ze op de manier die bij mij past?
- Blijf ik daarin dicht bij mijzelf?
- Pas ik mij soms te veel aan mijn omgeving aan?
Afdelingsleider of directeur van een school in het basis- of voortgezet onderwijs is een drukke en veeleisende baan waarin je naast de ‘dingen van de dag’ allerlei beleidsmatige vraagstukken en onderwijsontwikkelingen in behandeling hebt. Tevens wordt er van je gevraagd om een visie te ontwikkelen en leiding te geven aan jouw personeel.
Als je recent de overstap hebt gemaakt van docent naar afdelingsleider of teamleider dan vraagt dat door de veranderde positie in de organisatie ook vaak een andere (ver)houding. Collega’s benaderen je als leidinggevende nu ook anders en zien je niet meer als één van hen. Hoe ga je daarmee om en houd je het contact met jouw collega’s goed en toch professioneel?
Als ervaren management-coach heb ik al veel (startende) leidinggevenden ondersteund bij het zoeken naar oplossingen en antwoorden voor de vragen die ze bezighielden. Daarbij hanteer ik verschillende methodieken die aansluiten bij de persoon en zijn of haar coachvraag. Doordat ik geen deel uitmaak van de organisatie van de leidinggevende heb ik een objectieve blik op het functioneren en op de cultuur van de school.
Referentie
Judith hebben we ervaren als warme persoonlijkheid die oog heeft voor de mens achter de professional. Aangezien ze veel praktijkervaring heeft, heeft ze veel inzicht in organisaties en de rol die leidinggevenden hierin hebben. Judith heeft een positieve instelling, ondersteunt in het zoeken naar mogelijkheden en laat hierbij de verantwoordelijkheid bij de professional.
Leonie Prins (sectordirecteur VMBO) en Anita Arnold (afdelingsleider VMBO), Chr. College Groevenbeek, Ermelo